Fietsblessures

Geen enkele fietser zit erop te wachten, maar velen zullen er vroeg of laat toch een keer mee te maken krijgen: pijntjes en blessures. Vaak hebben ze te maken met een verkeerde afstelling van de fiets, soms ook met te weinig training, overbelasting of lokale omstandigheden (extreme warmte of koude).

Pijn in je benen

Vaak ligt de oorzaak in het zadel:

  • Zit de pijn specifiek in de quadriceps (voorkant bovenbeen), verstel dan het zadel omhoog of naar achteren. Pijn in dit deel kan ook met de cranks te maken hebben.
  • Zit de pijn specifiek in de hamstrings (achterkant bovenbeen), verstel dan het zadel omlaag of naar voren.

Pijn in je armen of handen

Vaak ligt de oorzaak in het frame of het stuur:

Pijn in je rug

Vaak ligt de oorzaak in het zadel, het frame of het stuur:

  • Is het zadel niet te hoog ingesteld?
  • Is het frame niet te klein?
  • Staat het stuur niet te laag?

Pijn in je nek of schouders

Vaak ligt de oorzaak in het stuur:

  • Is het stuur niet te hoog of te laag ingesteld?

Pijn bij het zitten

Het ligt voor de hand om eerst naar het zadel te kijken. Het zadel moet zo breed zijn dat je goed op je zitknobbels kunt zitten. Ook een te hoog afgesteld zadel kan de druk op de zitknobbels verhogen. Afhankelijk van de precieze plek kan het ook helpen om de punt van het zadel ietsje naar beneden te richten.

Ook iets om naar te kijken: de positie van het zadel ten opzichte van de crank.

  • Fietsers met lange bovenbenen: het zadel moet meestal iets meer naar achter staan.
  • Fietsers met korte bovenbenen: het zadel moet meestal iets meer naar voren staan.

Pijn in je knieën

Ook dit kan te maken hebben met fietsafstelling.

  • Pijn in de voorkant van je knie: mogelijk staat het zadel te laag, fiets je in een te groot verzet, of zijn je cranks te lang.
  • Pijn in de achterkant van je knie: mogelijk staat het zadel te hoog, of te ver naar achter.

Pijn aan je handen

Heb je een doof gevoel in je hand, bij je pols? Mogelijk hou je je pols te veel gestrekt bij een voorovergebogen fietshouding. Goede fietshandschoenen of schokabsorberende handvatten kunnen helpen.

Koorts

Afstappen. Het is een fabeltje dat je koorts eruit kunt zweten door juist te fietsen. Stap pas weer op de fiets als de koorts helemaal weg is.

Jouw ervaringen

Staat jouw specifieke probleem hier niet bij? Of heb je bij een van de genoemde problemen een goede tip? Deel die hieronder!