Voor het eerst wandelen

Waarom wandelen?

Op zich lijkt wandelen een simpele bezigheid: de ene voet voor de andere zetten, en dat de hele tijd lang. Waaróm mensen wandelen, is minder eenvoudig te beantwoorden.

Veel mensen wandelen om er even ‘uit’ te zijn, even te ontsnappen aan de drukte van alledag. Sommigen willen al wandelend even alleen zijn en zien een wandeltocht als een vorm van bezinning of meditatie. Anderen zoeken juist de sociale contacten op. Tijdens het wandelen heb je immers alle tijd om rustig bij te praten met vrienden. En al pratend kom je nog eens ergens.

Wandelen is gezond. Volgens wetenschappers is het zelfs de beste vorm van lichaamsbeweging. En niet alleen vanwege de buitenlucht: slechts een half uur stevig wandelen per dag vermindert de kans op hart- en vaatziekten al aanzienlijk, zo is uit recent onderzoek gebleken. De kans op borstkanker zou eveneens kleiner worden. Wandelen is ook goed tegen stress. En wandelen wordt zelfs met succes toegepast in de behandelingsmethode van psychiatrische patiënten en ontspoorde jongeren.

Verder brengt wandelen ons in contact met natuur en landschap. Biologen gaan al wandelend op zoek naar bijzondere planten of vogels. En historici vinden in het landschap nog veel sporen van onze vaderlandse geschiedenis terug. Wandelaars zien meer van de omgeving dan fietsers of automobilisten. Iedere snelheid hoger dan ons looptempo ontneemt ons een stukje van ons waarnemingsvermogen.

Voor wie is wandelen geschikt?

Wandelen is zonder meer geschikt voor iedereen met twee voeten en twee ogen en zonder ernstige gezondheidsproblemen. Maar ook wie tobt met zijn gezondheid, moet niet te snel deze site wegklikken. Bij het herstellen na een langdurige ziekte is wandelen zelfs de beste en veiligste vorm van lichaamsbeweging. En het bezit van twee voeten en twee ogen is evenmin een harde voorwaarde. Voor gehandicapten en blinden zijn er tegenwoordig tal van aangepaste mogelijkheden om van de natuur te genieten.

Wat heb je nodig om te wandelen?

Niet veel. De belangrijkste ingrediënten voor een wandeling zijn comfortabele schoenen (of speciale wandelschoenen en een rugzakje of heuptasje om drinken, regenkleding en andere benodigdheden mee te nemen. Speciale buitensportkleding of -artikelen zijn wel handig, maar zeker voor kortere wandelingen allerminst noodzakelijk. Zie verder de pagina Daguitrusting: inpaklijst.

Heb ik ook een kaart en een kompas nodig om de weg te vinden?

Een kompas heb je in Nederland zelden nodig en kan hooguit wel handig zijn bij bewolkt weer als je je niet kunt oriënteren op de zon.

Als je op de bonnefooi een gebied gaat verkennen zonder kant-en-klare routebeschrijving is een kaart wél een nuttig hulpmiddel.

Hoe vind ik geschikte routes?

Via toeristische instanties, natuurorganisaties, reisboekhandels en particulieren. In het menu links vind je een overzicht van wandeltips per Nederlandse provincie.

Wat moet ik me voorstellen bij zo’n wandelroute?

Een goede wandelroute bevat minimaal twee van de volgende drie onderdelen:

  • markeringen (paaltjes, bordjes of emblemen) die ter plekke de route aangeven;
  • een routebeschrijving op papier;
  • een kaartje waar de route is ingetekend.

Op welke van deze drie je het beste wandelt, is een kwestie van ervaring en persoonlijke voorkeur. Ook sekseverschillen spelen een rol: als je erop let, zul je merken dat de meeste mannen neigen naar kaartlezen en vrouwen meer naar tekstuele routebeschrijvingen (ja, er zijn altijd uitzonderingen).

Wat is het verschil tussen een wandelpad en een wandelroute?

Het verschil tussen wandelroute en wandelpad is net zoiets als het verschil tussen een recept en een maaltijd:

  • Een wandelpad is een verhard of onverhard deel van de openbare ruimte dat speciaal bestemd is voor wandelaars.
  • Een wandelroute is een door mensen bedachte en gedocumenteerde mogelijkheid om al wandelend van A naar B te gaan. Een wandelroute zou in principe voor een deel ook over een fietspad lopen.

Strikt genomen zou je het Pieterpad dus eigenlijk Pieterroute moeten noemen en zijn ook de andere LAW-paden geen paden maar routes. In de praktijk zal daar alleen een kniesoor een punt van maken.

Worden er ook wandeltochten georganiseerd?

Zeker. Vooral de wandelsportverenigingen organiseren het hele jaar door wandelingen, maar ook Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en het IVN doen dat wel. Wie liever het informele circuit zoekt, kan zich aansluiten bij een van de vele wandelclubjes in Nederland en België. Of plaats een oproep op forum.

Krijg ik een stempel als ik zo’n tocht heb volbracht?

Stempels en medailles krijg je doorgaans alleen bij grote wandelsportevenementen, zoals de Nijmeegse Vierdaagse. Bij recreatieve tochten is de beloning vooral gelegen in persoonlijke voldoening en het genieten van een mooie omgeving.

Zijn wandelvakanties ook geschikt voor beginnende wandelaars?

Wie zelden of nooit heeft gewandeld maar toch een georganiseerde wandelreis wil boeken, loopt risico’s. De meeste wandelvakanties vereisen wandelervaring en een zekere basisconditie. Enige training vooraf is zeker aan te raden, al is het alleen maar om je wandelschoenen goed in te lopen.

Als je dagtochten gaat maken vanuit een vaste verblijfplaats, kun je je nog wel permitteren om een dagje thuis te blijven. Maar bij reizen van hotel naar hotel of trektochten met rugzak is die vrijblijvendheid niet mogelijk. Als zo’n tocht te zwaar voor je is, zit er maar één ding op: afhaken. En in lang niet alle gevallen krijg je dan je geld terug.

Zie ook de pagina’s Training en Vakantie.

Wessel Zweers

Auteur: Wessel Zweers

Liefhebber van wandelen, fietsen en kanovaren. Ervaren webmaster. Oprichter van Trek 11.