Klimmen

Veel bergwandelaars gaan zich in de loop der jaren toeleggen op klimmen. Bergwandelen en klimmen vallen in Nederland onder dezelfde organisatie (de NKBV), maar toch geeft klimmen een heel andere ‘kick’.

Bij wandelen gaat het vooral om natuurbeleving, ontspanning en sociale aspecten. Voor mij biedt het ideale mogelijkheden om bij te komen van de dagelijkse vermoeienissen of om bij te praten met vrienden en kennissen.

Klimmen is echt een sport. Het vraagt zowel een fysieke als mentale prestatie. Klimmers zijn soms wat ietsje individualistischer ingesteld – het is immers een voortdurende strijd met je persoonlijke grenzen. Daarmee is niet gezegd dat klimweekenden per definitie ongezelliger zijn.

Klimmen kan een goede aanvulling zijn op het bergwandelen. Het heeft mij persoonlijk erg geholpen tegen hoogtevrees – na een klimcursus had ik daar vrijwel geen last meer van. Bovendien maakt het klimmen je veel bewuster van wat je met je eigen lichaam kunt. Dat blijkt meestal veel meer dan je ooit voor mogelijk had gehouden. Vooral tijdens bergwandeltochten kan dat van pas komen.

Maar er zijn ook nadelen. Bij klimtochten breng je urenlang door bij dezelfde klimwand en moet je het grootste deel van de tijd wachten op anderen. Als je dit geduld niet kunt opbrengen of prijs stelt op meer landschappelijke variatie, zul je je nog een keer moeten bedenken alvorens zich serieus op het klimmen te storten.

Voor het eerst klimmen?

Om een veel voorkomend misverstand weg te nemen: klimmen doe je voornamelijk met je benen, niet met je handen. Wie zich aan zijn armen omhoogtrekt, komt zichzelf al snel tegen. Alleen bij vergevorderden kan het wel eens aankomen op getrainde vingers en armen, maar verder gebruikt je je handen eigenlijk alleen maar om je evenwicht te bewaren. Als je voor het eerst gaat klimmen, hoef je dus zeker geen spierballen te hebben. Een klimcursus is daarom goed te doen voor iedere wandelaar of hardloper.

Wie een klimmer kent in zijn/haar nabije omgeving, heeft het erg gemakkelijk: ga gewoon een keertje mee naar een klimhal en kijk wat er gebeurt. Dan kun je ook zelf eens proberen een stukje te klimmen. Mits je goed gezekerd bent, kan er weinig fout gaan.

Verder organiseren de regionale afdelingen van de Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging (NKBV) klimcursussen voor beginners en gevorderden. Als je serieus gaat klimmen, is het sterk aan te bevelen om lid te worden. Het lidmaatschap geeft kortingen op klimlocaties in binnen- en buitenland.

Wie na een cursus verder wil gaan, kan terecht in een van de vele klimhallen in Nederland. Tegenwoordig kun je in vrijwel elke stad er een vinden. Klimmen doe je bijna altijd met z’n tweeën – je hebt steeds iemand nodig om je te zekeren – of in groepsverband. Wie geen klimpartner heeft, kan een oproep plaatsen via de website van de NKBV of desnoods op de bonnefooi naar een klimhal gaan, waar je je vaak gemakkelijk bij anderen kunt aansluiten. Klimpartners hoeven niet hetzelfde niveau te hebben. Je klimt immers om beurten en elke klimhal heeft trajecten met verschillende moeilijkheidsgraden.

Uitrusting

Klimmen is een duurdere hobby dan het maken van dagwandeltochten. Toch hoeft een aspirant-klimmer bijna niets te investeren om kennis te maken met deze tak van sport.

  • Schoeisel: klimschoenen zijn aanbevolen (gemiddeld rond de 200 gulden), maar beginnende klimmers kunnen met eenvoudige gympen ook uitstekend uit de voeten. Sterker nog: hoe simpeler, hoe beter. Goedkope gymschoenen van het type ‘made in Taiwan’ bieden meer grip dan dure Nikes met verende zolen.
  • Kleding: fancy klimbroeken zijn helemaal niet nodig – een joggingbroek, een katoenen broek en zelfs een ruime spijkerbroek voldoen ook goed.
  • Eigen touw, klimgordel, helm en andere materialen vragen een investering van pakweg 500 tot 1000 gulden, maar ze zijn ook te huur in de meeste klimhallen. Bij beginnerscursussen worden ze door de organisatoren ter beschikking gesteld.

Veiligheid

Het is waar, bij het klimmen kunnen ernstige ongelukken gebeuren, maar dat geldt voor vrijwel iedere sport. Ondanks alle ogenschijnlijke gevaren is klimmen zelfs een van de veiligste sporten. Als je de risicofactor van voetbal, de populairste sport in Nederland, op 1,0 stelt, dan scoren squash en paardrijden 2,5 – klimmen komt daarentegen slechts op 0,5 uit. Aldus de resultaten van een statistisch onderzoek.

In elke goede klimcursus staan zekerheid en het uitsluiten van risico’s voorop:

  • Bij elke beklimming controleren de klimmers vooraf elkaars uitrusting.
  • Elk klimtouw wordt na paar jaar vervangen, zelfs als het nog uiterlijk in goede staat verkeert.
  • Een karabiner die per ongeluk op de grond is gevallen, wordt direct vervangen vanwege de kans op inwendige breuken.

Het blijft natuurlijk altijd mogelijk om tijdens een beklimming uit te glijden, maar bij een juist gebruik van de verschillende klimtechnieken zal dit zelden tot verwondingen leiden. Een voorklimmer (een ervaren klimmer die het eerst omhooggaat) brengt om de paar meter een zekering aan in de rotswand en kan daardoor in het ergste geval maar een of twee meter naar beneden duikelen. Een naklimmer is altijd gezekerd door de voorklimmer en valt hooguit maar een paar decimeter. Verder is het goed om je te realiseren dat klimtouwen altijd een beetje elastisch zijn; wie valt zal daardoor nooit abrupt tot stilstand komen.

Aanbevolen links

Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging (NKBV)
Dé klimorganisatie van Nederland, ontstaan door fusie tussen de voormalige NBV en KNAV. Organiseert cursussen en bijeenkomsten. Biedt zelfs een doorlopende reisverzekering aan die voor klimmers maar ook voor bergwandelaars interessant is. Op de site is een overzicht te vinden van alle regionale afdelingen, die vaak ook hun eigen sites hebben.

Dutch Climbing Homepage
Informatie over het klimmen in Nederland en daarbuiten. De site is vooral gericht op gevorderden en zegt tweetalig te zijn, maar is dat niet. Vooral handig zijn het overzicht van Nederlandse klimhallen, inclusief openingstijden en toegangsprijzen, en het prikbord waarop iedereen berichten kan achterlaten.

Wessel Zweers

Auteur: Wessel Zweers

Liefhebber van wandelen, fietsen en kanovaren. Ervaren webmaster. Oprichter van Trek 11.