In Nederland zijn circa 60 typen vouwfietsen te koop, verdeeld over zo’n vijftien merken. Gek genoeg is er maar één dominante vouwfiets, een pionier als het ware, en de rest cirkelt er krachteloos omheen: de Brompton.
De Engelse Brompton, genoemd naar de Londense wijk waar de fabriek staat, kwam zo’n twintig jaar geleden op de Nederlandse markt en is aan een gestage zegetocht begonnen. De Brompton geldt als een dure fiets, maar vergeleken met de meeste andere vouwfietsmerken valt dat wel mee. Het instapmodel C3 kost 572 euro, het topmodel T6 kost 990 euro.
Het geheim van de Brompton valt niet in een paar woorden uit te leggen. Ingeklapt is het de kleinste fiets die er te koop is. Hij past als enige vouwfiets in een kofferkluis van de NS en hij kan tussen twee rugleuningen van een intercity. Ook valt op dat de (vieze) ketting in het pakketje (57 x 59 x 27 cm) redelijk weggestopt zit, zodat je ermee kunt sjouwen zonder besmeurd te raken met kettingvet. En: ook het pakketje kan rijden, wat makkelijk is bij het kaartjesloket.
De Brompton fietst opvallend goed. Het achterwiel veert lekker, de versnellingen zijn goed gekozen – je kunt een ‘gewone’ fiets moeiteloos bijhouden. Er zijn allerlei accessoires te koop, zoals een draagtas (zodat hij in het restaurant of in de bus niet als fiets herkend wordt) en een grote fietstas of een boodschappenmand voor boven het voorwiel.
Wie de Brompton voor het eerst in- of uitgeklapt ziet worden, denkt dat het vouwen heel ingewikkeld is, maar in werkelijkheid gaat dit juist heel eenvoudig. Rest nog te melden dat de Brompton degelijk gebouwd is. De Fietsersbond zet hem in zijn testen altijd op nummer 1.
Je zou verwachten dat andere merken ook iets dergelijks proberen te maken, maar dan kleiner, lichter, handiger, goedkoper of beter fietsend. Vrijwel niets komt in de buurt. Sommige Dahons en Birdy’s fietsen goed, maar deze modellen zijn ingeklapt groter en net zo duur – of zelfs duurder. Nu zijn er ook wel goedkope Dahons – kijk daarvoor eerder bij Halfords dan bij de vakhandel – maar die zijn voor de meeste mensen te klein en fietsen niet lekker. Batavus en Gazelle hebben het ook met vouwfietsen geprobeerd. Ze fietsen wel, maar ingeklapt blijven het grote gevallen.
[NRC]