Fransen hebben van nature niets met fietsen. Sterker nog, ze vinden het maar een gevaarlijk vervoermiddel. Fietspaden ontbreken veelal.
De burgemeester van Parijs kijkt iets anders tegen het rijwiel aan. Hij promoot sinds kort het gebruik ervan om zo het fileprobleem – zelfs buiten de spits staat het verkeer in de metropool muurvast – te bestrijden.
Laurent Savignac, werkzaam bij Loire á Vélo, trekt de parallel naar het Loire-gebied. Zijn organisatie zet zich in om fietsroutes in het gebied aan te leggen. “We willen na Nederland het grootste fietsland worden.” Lachend: “Maar dan hebben we nog veel werk te doen.”
In 2006 moet de totale route door de Loire 800 km lang zijn, lopend van west naar oost. De routes in het kastelengebied zijn al in kaart gebracht. Ze voeren langs de culturele hoogtepunten van het Loiredal. Wegen met meer dan 300 auto’s per dag zijn geweerd uit de routes.
De Nederlander Hans Jongman runt in dit gebied sinds kort een fietsverhuurbedrijf. Jongman maakt zich sterk voor fietsverhuur bij hotels. “Als toeristen eerst 5 km moeten overbruggen om een verhuurder te vinden, hebben ze al die tijd de mogelijkheid om andere plannen te verzinnen. Samen met de omliggende dorpen proberen we rondtrekkende bezoekers een dag langer vast te houden.”
www.loire-a-velo.fr
[Reformatorisch Dagblad]