In Nederland is het niet mogelijk, maar wel in België, Denemarken en andere Europese landen: fietsen over oude spoorlijnen. Railfietsen is ouder dan u denkt. Al in 1869 werd een octrooi verleend voor een Amerikaanse railbike en in de halve eeuw erna werden heel wat railfietssystemen uitgedacht.
Echt doorgebroken is deze onconventionele hobby nooit – ongetwijfeld wegens gebrek aan afgedankte spoorlijnen – maar toch is er op internet wel het een en ander over te vinden. Met name België schijnt allerlei mogelijkheden te bieden voor toeristen die een railfiets willen huren en een paar uurtjes lekker willen trappen. En dat zonder te ruziën over de vraag of u linksaf of rechtsaf gaat – er is immers maar één richting: rechtdoor.
Hieronder volgen wat aardige sites. Aardig om te bekijken, maar toch blijven allerlei vragen onbeantwoord. Hoe zit het bijvoorbeeld met wissels? Moet je die zelf omzetten, of wordt dat voor je gedaan? En hoe kom je weer uit bij het begin? Gewoon de railfiets optillen, omdraaien en weer terugfietsen? En krijg je ook te maken met spoorwegovergangen? Gaan de spoorbomen vanzelf naar beneden als er zo’n railfietser aankomt? Dat wil ik wel een keer meemaken: lekker zwaaien naar al die automobilisten die staan te wachten tot je gepasseerd bent.
Railbike Tours (VS, met enige geschiedenis van railfietsen)
Bentley Railbike (enkele modellen)
Rons Riders (nog meer modellen)
Railbiking in Belgium (tekst uit 1998)
Forbes (reportage uit 1999)
Railbike International (weinig info, wel een aardige foto)
Rail HPV for sale (voor ligfietsers)