De hoge benzineprijs doet consumenten vaker naar de (elektrische) fiets grijpen. Dat constateerde rijwielfabrikant Accell Group (o.a. Batavus, Sparta en Koga) gisteren bij de presentatie van de kwartaalcijfers. De omzet steeg in de eerste helft van 2008 met 11 procent.
De nettowinst van 19,3 miljoen euro is 20 procent hoger dan vorig jaar. De verwachtingen voor heel 2008 blijven onverminderd hoog: plus 10 procent.
De fietsengroep wist in Europa en in de VS in totaal 573.000 fietsen te verkopen, 12.000 stuks meer dan in de eerste helft van 2007. Vooral juni was een topmaand.
De groepsomzet steeg met 11 procent tot 306 miljoen euro. Daarvan was 5 procent te danken aan de overname van de Duitse fabrikant Ghost begin dit jaar en Brasser in België eind vorig jaar. Vooral Ghost zorgde met zijn mountainbikes voor een betere productmix. Accell zag mede daardoor de gemiddelde verkoopprijs in een jaar stijgen van 378 naar 413 euro.
Accell weigert per merk of type productieaantallen te noemen. Vast staat wel dat de vraag naar elektrische fietsen groot is. Deze fietsen zijn populair bij vijftigplussers, een groep die in het algemeen de circa 2200 euro kostende fietsen nog steeds kan betalen.
De omzetstijging van de fabrikant is ten dele te verklaren door de hoge kostprijs van elektrische fietsen. Door de populariteit van de elektrische fiets werden er minder gewone fietsen verkocht. Ondanks de kredietcrisis in de VS wist de Amerikaanse tak beter te scoren zowel in de verkoop van fietsen als van onderdelen. Dat kan niet gezegd worden van de nog kleine fitnesstak.
Mede door de zwakke dollar en het Britse pond daalde de omzet het eerste halfjaar van 18,9 miljoen euro vorig jaar naar 17,7 miljoen nu.
[BN/DeStem]