Fietsen kan leiden tot zadelpijn en in het ergste geval tot impotentie. Het is al weer tien jaar geleden dat de eerste verontrustende berichten daarover de kop opstaken. Sindsdien hebben zadelmakers niet stilgezeten.

Heel wat fabrikanten voorzien de plaatsen waar de druk van het zitvlak het grootst is, van zachte kussentjes. Voor de vulling wordt soms schuimrubber gebruikt, maar veelal gel. Gelzadels zijn de afgelopen jaren erg populair geworden. Ze voelen bij een eerste kennismaking comfortabel zacht aan. Bij zomerse temperaturen kan een gelzadel echter irritant broeien. Dat geldt met name voor zadels die helemaal met een geleiachtige stof gevuld zijn. Bij moderne uitvoeringen wordt wat minder kwistig met gel gestrooid. Het spul wordt alleen aangebracht op strategische plekken: bij tourfietsen op de plaatsen waarop de zitbeenderen rusten, sportievere zadels hebben alleen gel ter hoogte van de edele delen.
Een andere nieuwigheid zijn zadels met een achterzijde als een wig, met een uitsparing aan de achterkant. Daardoor worden minder bloedvaten afgekneld. Ook modern zijn zadels met een uitsparing voor de genitaliƫn. In de racerij heeft dit het bijkomende voordeel dat het zadel er lichter door wordt. Elke gram is er een. Selle Italia, dat al sinds 1897 fietszadels maakt, pronkt met het lichtste zadel ter wereld: 125 gram. Later dit jaar, in oktober, komt Selle Italia met de gelikt ogende fluid, dat voorzien is van een hydrodynamisch systeem. Na het waterbed dus het waterzadel. Andere topmerken voor zadels zijn Selle Royal, Selle San Marco, Brooks, Rolls en het Nederlandse Lepper dat zelfs zadels op maat maakt. De bovengrens voor een topmodel (fabrieks)zadel is ongeveer 5.500 frank.

[Het Belang van Limburg]