Het kan iedere fietser overkomen: opeens gaat er iets stuk. Valt dat dan onder de garantie?

Garantiebepalingen moeten voldoen aan wettelijke normen. De garantietermijn kan wel variëren: 3 jaar, soms zelfs 6 jaar. De termijn hangt meestal af van de koopprijs, de winkel en de te verwachten levensduur van een onderdeel. Een fietsverkoper mag daarvan niet afwijken, maar als koper moet je de verkoper wel binnen 2 maanden op de hoogte stellen, zodra er iets stuk gaat.

Vroeger kon een fietsverkoper je voor garantie doorverwijzen naar de fabrikant, maar sinds 2002 mag dat niet meer: de verkoper moet het mankement zelf oplossen. Maar het is niet de bedoeling dat je hier misbruik van maakt door een fiets goedkoop online te bestellen, en vervolgens bij problemen bij een fietswinkel om de hoek aan te kloppen.

Pas verder ook op met extra garantie erbij kopen: in Nederland is er vergaande consumentenbescherming, die inhoudt dat je na het verlopen van de termijn soms ook nog recht hebt op gratis reparatie of vervanging. In de praktijk blijft vrijwel niemand hiervan op de hoogte.