Met goede banden zul je niet zo snel rijden, maar als het toch gebeurt, is een fietspompje van levensbelang. Fietspompjes worden steeds handzamer en kosten maar een paar tientjes, maar gek genoeg pompen ze lang niet allemaal even goed. Iets om in de winkel uit te proberen.

Nog meer dingen om in de winkel te checken:

  • ze moeten goed in de hand liggen,
  • bijna alle fietspompjes hebben een framebevestiging,
  • sommige fietspompjes hebben een omklapbaar uiteinde zodat je meer kracht kunt uitoefenen,
  • sommige pompjes kun je als een telescoop uittrekken,
  • let erop dat het fietspompje geschikt is voor het ventiel op je fiets; de belangrijkste ventielen zijn Presta (Frans ventiel), Schrader (autoventiel) en Dunlop (Hollands ventiel).

Verder hebben sommige pompjes ook een slangetje. De meningen zijn daarvoor verdeeld. De een vindt dat handig, want geen gewurm tussen de spaken. De ander heeft liever een pompje met een directe aansluiting op het ventiel, zodat je met je hand het pompje en het wiel kan vasthouden en zo nog meer kracht zetten.

Hoeveel druk moet een band hebben? Ga uit van 3,5-4 bar. Sommige pompjes hebben een ingebouwde drukmeter.

Tests van fietspompjes

Uit een test van de ANWB in 2011 kwamen als beste pompjes naar voren:

  • testwinnaars: Lezyne Micro Floor Drive (€ 39,95) en Topeak Turbo Morph (€ 39,95)
  • vier sterren: BBB TravelComp (€ 32,95), Topeak Mini Morph (€ 29,95) en Topeak Road Morph (€ 44,95)
  • drie sterren: BBB HoseRoad (€ 29,95), BBB OvalIntegrate L (€ 29,95) en Topeak Race Rocket (€ 29,95)

Bij een test van de Fietsersbond in 2013:

  • Topeak Joe Blow Sport met Twinhead
  • Zefal Huski
  • de klassieke Jumbo-pomp (maar te groot om op fietsvakantie mee te nemen)