Licht verzet

Hoe meer versnellingen, hoe beter. Ook in het vlakke Nederland kom je weleens heuvels tegen, en daarnaast kun je tegenwind hebben. Met 7 versnellingen kun je in Nederland prima uit de voeten. In het buitenland heb je meer versnellingen nodig, dus hou hier bij de aanschaf van een fiets alvast rekening mee.

Nog belangrijker dan het aantal versnellingen is het bereik. Een zwaar verzet zul je vrijwel nooit gebruiken, maar een licht verzet des te vaker. Bij flink stijgen is het lichtste verzet van je fiets soms nog niet licht genoeg. Dit kan je vakantieplezier echt vergallen. Neem bij de keuze voor versnellingen dus het zekere voor het onzekere, en kies voor een zo licht mogelijk verzet.

Derailleur, naaf, Rohloff?

De klassieke vakantiefiets gebruikt een derailleur voor het schakelen. Het nadeel is dat het een open systeem is. Het vraagt meer onderhoud en je krijgt sneller vieze handen of een vieze broek. Een naafversnelling is een gesloten systeem, geen vieze handen dus, maar meestal heeft die een minder groot bereik.

Sinds een jaar of 15 wordt deĀ Rohloff-versnellingsnaaf steeds populairder. De Rohloff-naaf heeft 14 versnellingen die in het achterwiel zijn ingebouwd. Dat lijkt een stukĀ minder danĀ de 27 versnellingen van een derailleursysteem, maar het bereik maakt uiteindelijk niet zoveel uit – bij een derailleur zit veel overlap in de versnellingen. Voordelen van Rohloff zijn degelijkheid en duurzaamheid. Ook heel handig: je kunt er stilstaand mee schakelen.

Het grote nadeel van Rohloff is de prijs: reken op meer dan 1000 euro extra! Gezien deze kosten zou ik Rohloff alleen aanraden als je een fanatieke vakantiefietser bent en je de komende jaren nog veel kilometers gaat maken. In andere gevallen is een klassiek derailleursysteem van 27 versnellingen zo gek nog niet.

Een derailleur afstellen