Sietske de Vet

Specialist in fiets- en wandelroutes, tekst en redactie. Kano-expert.
Sietske de Vet

Latest posts by Sietske de Vet (see all)

    Efficiënt lopen

    Bergop

    De meest voorkomende beginnersfout is snel lopen en buiten adem raken. Ga altijd rustig omhoog in een regelmatige cadans; zo hou je het langer vol. Kleine stappen kosten minder kracht; ze zorgen voor beter evenwicht en het is minder vermoeiend. In één uur tijd stijgt een wandelaar ongeveer vierhonderd meter. Houd er rekening mee dat de aangegeven tijden op de bordjes pure looptijden zijn; de pauzes zijn nooit meegeteld.

    Bergaf

    Afdalen is lastiger dan elke beginnende wandelaar denkt. Zeker als het pad steil naar beneden gaat. Veel ongelukken gebeuren juist tijdens het afdalen, wanneer de vermoeidheid toeslaat. Neem kleine passen en veer goed door de knieën. Dat levert achteraf weliswaar spierpijn op, maar het spaart de kniegewrichten.

    Eten en drinken

    Neem op een dagtocht minstens 1,5 liter drinken mee. Water aangemaakt met wat siroop smaakt lekker onderweg. Drink liever niet uit een beek en laat ook geen sneeuw in de mond smelten (bacteriën!). Neem dus water vanuit de berghut mee.

    Neem ook altijd voldoende eten mee. Onderweg is chocolade, (gedroogd) fruit, noten, biscuits niet alleen lekker, het geeft ook de nodige calorieën.

    Wie op huttentocht gaat, moet ook brood en beleg meenemen, want deze zijn in berghutten lang niet altijd verkrijgbaar. Hardkeks, een soort biscuits, zijn goede broodvervangers. En beleg dat handig is mee te nemen in de rugzak: smeerkaas, worst, pindakaas, marmite, enzovoorts. In buitensportzaken is hiervoor speciale verpakking verkrijgbaar.

    Hoogteziekte

    Hoogteziekte is iets heel anders. Wanneer het lichaam geen tijd heeft om zich aan te passen aan de hoogte, ontstaat een tekort aan zuurstof. Dat geeft klachten als hoofdpijn, misselijkheid en slapeloosheid.

    De beginnende bergwandelaar zal in de Alpen niet snel worden overvallen door hoogteziekte; de klachten openbaren zich meestal pas vanaf 2500 meter. Voorkom hoogteziekte door goed te acclimatiseren en de eerste dagen niet meteen naar grote hoogtes te gaan.